Jak dobrze napisać podsumowanie zawodowe?

Podsumowanie zawodowe to najważniejsza część CV. Najczęściej to właśnie po przeczytaniu go rekruter decyduje, czy będzie chciał spotkać się osobiście z kandydatem do pracy. Dobrze napisane podsumowanie zawodowe to połowa sukcesu. Złe – całkowicie przekreśli szanse na zatrudnienie.

Gdzie umieścić w CV podsumowanie zawodowe?

Słowo „podsumowanie” może być w tym wypadku mylące. Zazwyczaj wszelkie podsumowania umieszcza się na końcu tekstów pisanych, tymczasem niemal wszystkie szablony CV przewidują, że podsumowanie zawodowe trafi na początek dokumentu.

W istocie jest to najlepsze miejsce na umieszczenie podsumowania – dzięki temu rekruter już od początku wie, z kim ma do czynienia. Podsumowanie nie jest niczym innym jak bardzo krótkim opisem słownym przebiegu dotychczasowej kariery i planów jej dalszego rozwoju.

Jeśli prawdą jest, że rekruterzy poświęcają średnio sześć sekund na jedno CV, jasnym się staje, dlaczego podsumowanie zawodowe jest tak ważne i musi być na samej górze. To ono zadecyduje o tym, czy reszta dokumentu zostanie przeczytana. Jeśli podsumowanie zawodowe nie przekona rekrutera, to nawet dobrze dobrane zdjęcie nie uratuje sytuacji.

Jak długie powinno być podsumowanie zawodowe?

Z reguły wszelkie podsumowania są krótkie i podobnie jest z podsumowaniem zawodowym. To wypowiedź, która powinna się składać z maksymalnie pięciu zdań. Jeśli będą bardzo rozbudowane, można je ograniczyć do trzech. W przypadku wątpliwości dobrze jest posiłkować się szablonem CV i ilością miejsca, które przewidziano w nim na podsumowanie.

Jeśli jednak wiemy, co chcemy umieścić w podsumowaniu zawodowym, a szablon CV nie pozostawia odpowiednio dużo miejsca, lepiej zmienić szablon niż rezygnować z umieszczenia w CV ważnych informacji. Należy pamiętać o jednym: to kandydat do pracy decyduje o ostatecznym kształcie CV, nie wybrany szablon. Ten zawsze można zmienić, w internecie jest bardzo dużo gotowych wzorów.

Co powinno się znaleźć w podsumowaniu zawodowym?

Podsumowanie zawodowe powinno być krótkie, niemniej treściwe. Muszą się w nim znaleźć kluczowe informacje na temat osoby poszukującej pracy:

– kim jest, co jest jej mocną stroną, jakie są jej cele zawodowe na przyszłość.

Podsumowanie zawodowe powinno być napisane w pierwszej osobie. Proste i krótkie będzie brzmiało następująco: „Jestem absolwentem uczelni ekonomicznej o kierunku finanse i bankowość. Moją specjalnością jest obsługa kredytowa klientów indywidualnych. Szukam nowych możliwości rozwoju, szczególnie interesuje mnie sektor funduszy inwestycyjnych”. Nie zawadzi dodanie czegoś od siebie, na przykład: „Moją mocną stroną jest łatwość nawiązywania kontaktów i umiejętność utrzymania klienta”.