Amortyzatory to jeden z elementów podwozia, który ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, jak i komfortu jazdy. W trakcie eksploatacji dochodzi do ich zużycia, co może przełożyć się na wiele konsekwencji – np. ograniczoną precyzję kierowania, słabsze hamowanie, gorszą stabilność pojazdu. Tempo zużycia zależy od wielu czynników, a objawy różnią się w zależności od pojazdu. Sprawdź, jak zdiagnozować zepsute amortyzatory.
Oznaki zepsutych amortyzatorów
- „Nurkowanie przodu pojazdu” w trakcie hamowania. Mamy tu na myśli szybkie opadanie auta w trakcie „nurkowania”, które może powodować wydłużanie drogi hamowania.
- „Podskakiwanie samochodu” na wybojach również może być sygnałem, że amortyzatory i kolumny zawieszenia szwankują i nie tłumią odpowiednio wstrząsów.
- Samochód przechyla się lub „kołysze” na zakrętach. Mamy wówczas wrażenie, że nie sprawujemy pełnej kontroli nad pojazdem, a przenoszenie ciężaru czy praca układu kierowniczego nie są tak skuteczne, jak wcześniej.
- Nierównomierne zużycie opon, które wynika z pogorszenia siły trzymania na drodze. Czasem możemy zaobserwować, że zepsute amortyzatory powodują nawet odrywanie się kawałków gumy.
- Osiadanie tyłu auta w trakcie przyspieszania i podnoszenie się przedniej części. Przekłada się to na dyskomfort pasażerów, ale też prowadzi do nadmiernego obciążenia tylnych elementów zawieszenia.
- Wibracje na kierownicy – najczęściej są one odczuwalne na wybojach, ale jeśli odnotowujesz je na prostej jezdni, może to oznaczać, że doszło do zużycia lub zepsucia amortyzatorów.
- Nietypowe odgłosy, jak np. pukanie czy stukanie, również są częstą wskazówką do tego, że najwyższa pora na wymianę amortyzatorów.
- Nadmierny wyciek płynu hydraulicznego z amortyzatorów lub kolumn.
Warto pamiętać, że amortyzatory samochodowe nie odpowiadają wyłącznie za komfort jazdy. Wpływają też na bezpieczeństwo i mają znaczenie dla sprawnego działania innych elementów w pojeździe. Gdy odnotujesz niepokojące objawy, nie zwlekaj z wizytą w warsztacie czy serwisie, lecz zgłoś się do mechanika, który zdiagnozuje problem i ewentualnie dokona wymiany amortyzatorów.