Chiny odmówiły Rosji dostawy części do samolotów

Zgrzyt na linii Moskwa – Pekin. Chińska Republika Ludowa odmówiła Federacji Rosyjskiej dostawy niezbędnych części do samolotów.

Wydawać by się mogło, że między Chinami a Rosją zawarty jest niepisany sojusz strategiczny, jednak pojawiają się na nim coraz wyraźniejsze rysy. Po tym jak Chińska Republika Ludowa nie poparła w sposób jednoznaczny inwazji rosyjskiej na Ukrainę zachowując bezpieczny dystans tym razem cios w Moskwę jest bardziej dotkliwy i może doprowadzić do pokrzyżowania rosyjskich planów lub przynajmniej utrudnienia ich realizacji.

Chiny właśnie odmówiły dostarczenia do Rosji niezbędnych części do samolotów na potrzeby tamtejszych linii lotniczych. Komunikat w tej sprawie wydał urzędnik z rosyjskiego urzędu lotnictwa. Zostały one w oficjalnych wiadomościach zacytowane przez agencje informacyjne z Rosji. Nie jest to pierwszy cios bowiem już wcześniej dostawy części do tego kraju wstrzymane zostały przez Boeinga i Airbusa.

Rosyjskie lotnictwo pasażerskie pod presją

W obliczu inwazji na Ukrainę rosyjski sektor lotniczy znalazł się pod silna presją sankcji z Zachodu. Już w ubiegłym tygodniu Ministerstwo Spraw Zagranicznych Federacji Rosyjskiej ostrzegło, że zagrożone jest bezpieczeństwo lotów pasażerskich.

Walerij Kudinow, urzędnik Rosawiatii odpowiedzialnej za utrzymanie zdatności do lotów samolotów pasażerskich, cytowany przez Interfax i inne agencje, powiedział, że Rosja będzie szukać możliwości dla sprowadzenia części do posiadanych samolotów z innych krajów jak np. Turcja i Indie po tym, jak fiaskiem zakończyła się próba importowania ich z Chin. Dodał, że po nałożeniu unijnych i amerykańskich sankcji na rosyjskie lotnictwo, wiele firm rejestruje swoje maszyny w Rosji. Duża część z nich zarejestrowana była za granicą i przedsiębiorcy obawiają się, że mogłyby one zostać zwrócone firmom leasingowym.

Projekt kontrowersyjnej ustawy

W całej sprawie jest też inny istotny wątek w postaci projektu ustawy, który pojawił się we czwartek 10 marca. Ma on nakazywać krajowym liniom lotniczym płacenie w rublach za dzierżawione samoloty a także wprowadzać zakaz zwracania maszyn zagranicznym firmom w przypadku anulowania zawartych umów leasingowych.